Artykuły

Widoczny i bezpieczny na drodze!Data publikacji: 20.11.2018

Od kilku tygodni mamy kalendarzową jesień. Dzień staje się coraz krótszy, szybko zapada zmierzch. Często wychodząc rano do pracy, czy do szkoły jest jeszcze ciemno. Tak samo wyglądają powroty. Wszystkim nam zależy, aby dotrzeć do celu bezpiecznie.

  • Czy na pewno o to zadbaliśmy?
  • Czy jesteśmy widoczni na drodze?
  • Czy widać nas przechodzących przez przejście dla pieszych?
  • Czy posiadamy choć jeden odblaskowy element w swojej odzieży?
  • Czy nasz rower jest wystarczająco oznaczony?

Prawo o ruchu drogowym stanowi, iż pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku1.

Jednak należy pamiętać, że zła widoczność może przyczynić się do najechania na pieszego także na obszarze zabudowanym. O ile jasne lub fluorescencyjne ubrania spełniają swoją funkcję w ciągu dnia, o tyle po zmroku ich widoczność z pozycji kierującego jest niewystarczająca.

Obowiązek noszenia odzieży odblaskowej powinien być dla każdego taki sam. Gdy chodzi o bezpieczeństwo naszego życia i zdrowia, nie powinniśmy iść na ustępstwa!

Jak podkreśla podinsp. Małgorzata Barska z Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze:

  • W czasie złej widoczności, gdy pieszy ma na sobie ubranie w szaro-czarnych kolorach i nie posiada na wierzchniej odzieży elementów odblaskowych, kierowca dostrzega go z dużym opóźnieniem.
  • Pamiętajmy, że w ciemnościach pieszy widzi reflektory samochodu nawet z odległości kilku kilometrów, ale kierowca dostrzeże go dopiero, gdy zauważy sylwetkę człowieka w zasięgu świateł samochodu.
  • Po ciemku, bez elementów odblaskowych, jesteśmy widoczni w światłach mijania z odległości zaledwie 20-30 metrów. Jeśli kierowca jedzie z prędkością 90 km/h, to pokonuje 25 metrów drogi w ciągu 1 sekundy i nie ma szans na jakąkolwiek reakcję gdy zauważy na swoje drodze pieszego.
  • Jeśli jednak pieszy wyposażony jest w element odblaskowy, odbijający światła samochodu, kierowca spostrzeże go już z odległości 130-150 metrów, czyli ok. 5-10 razy szybciej! To może uratować pieszemu życie.
  • Powszechne stosowanie elementów odblaskowych w różnej formie – zawieszki, opaski, kamizelki, jaskrawe parasolki spowoduje, że szansa pieszego na uniknięcie potrącenia w warunkach złej widoczności znacznie wzrośnie, nawet jeśli popełni on błąd np. będzie poruszał się niewłaściwą stroną jezdni.
  • Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków (z tyłu i z przodu)2.

Widoczność na drodze w odzieży z odblaskami i bez przedstawia poniższy rysunek.

Widoczny i bezpieczny na drodze!

Źródło: www.policja.pl

Poniżej przedstawiamy zdjęcia widoczności osób poruszających się po zmroku bez kamizelki i w kamizelce odblaskowej.

Widoczny i bezpieczny na drodze!

Źródło: www.policja.pl

Widoczny i bezpieczny na drodze!

Źródło: http://slaska.policja.gov.pl/kat/informacje/wiadomosci/216155,Rowerowa-jesien-na-drogach.html

Statystyki

Według statystyk Policji w 2017 roku najwięcej wypadków piesi spowodowali
w miesiącach: listopad (315 wypadków, 65 zabitych i 256 rannych) i grudzień (309 wypadków, 65 zabitych i 247 rannych). Jako jeden z czynników wpływających na taki rozkład wypadków można uznać złe warunki atmosferyczne panujące w tym okresie,
a także szybko zapadający zmierzch. Wówczas piesi stają się mniej widoczni, co
w połączeniu z brakiem ostrożności (pieszych i kierujących) skutkuje dużą liczbą wypadków3.

Czy w każdej kamizelce będziemy widoczni na drodze?

Zgodnie z normami Unii Europejskiej, każda kamizelka odblaskowa powinna mieć na wewnętrznej stronie oznaczenie EN 471.

Europejski standard techniczny EN 471:2003 dla odzieży odblaskowej, przyjęty po raz pierwszy w 1994, wyróżnia 3 poziomy widzialności:

  • Klasa 1 – określa najniższy poziom widzialności, gdzie taśmy odblaskowe na odzieży nie mogą być węższe niż 5 cm. Odzież tej klasy może być stosowana tylko do celów nie związanych z ruchem drogowym.
  • Klasa 2 – średni poziom widzialności. Przykładem są kamizelki z dwiema pięciocentymetrowej szerokości taśmami odblaskowymi wokół ciała i pionowymi pasami taśmy odblaskowej w kierunku obu barków.
  • Klasa 3 – najwyższy poziom widzialności np. kurtka z długim rękawem mająca dwie pięciocentymetrowej szerokości taśmy odblaskowe wokół ciała i dwie wokół każdego z ramion oraz pionowe pasy taśmy odblaskowej w kierunku obu barków.

Warto również wspomnieć o normie EN 1150:2001. Jest to norma opisująca metody badań i wymagania co do odzieży ochronnej – odzieży o intensywnej widzialności do użytku pozazawodowego.

Norma ta dotyczy odzieży o wysokich parametrach widzialności, przeznaczonej do noszenia przez dorosłych i dzieci w warunkach pozazawodowych. Tego typu odzież ma za zadanie sygnalizować wizualnie obecność użytkownika na drogach miejskich. Normą nie objęto akcesoriów noszonych przez ludzi przymocowanych do odzieży.

Na fotografiach przedstawiono przykłady rozwiązań odzieży ostrzegawczej dla dzieci. Odzież ta przeznaczona jest dla dzieci w wieku od 8 do 11 lat. Przy jej konstrukcji uwzględniono konieczność noszenia przez dzieci tornistrów oraz toreb. Rozmieszczenie pasów odblaskowych zapewnia dobrą widzialność dziecka w światłach reflektorów samochodowych, nawet po założeniu tornistra4.

Widoczny i bezpieczny na drodze!

Noś kamizelkę odblaskową!

Widoczny i bezpieczny na drodze! Widoczny i bezpieczny na drodze!
Widoczny i bezpieczny na drodze!
W Prosave.pl znajdziecie Państwo szeroki wybór kamizelek odblaskowych.

W ofercie mamy m.in. kamizelki JobSafew kolorze żółtym i pomarańczowym
w rozmiarach od S do XXXL.

Gadżety odblaskowe, w tym kamizelki nie powinny być postrzegane jako niefajny obowiązek. Powinniśmy być świadomi, że taki drobny element może uratować nasze życie!

Już dziś przyjdź do Prosave.pl i dokonaj dobrego wyboru!

1 Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r., Prawo o ruchu drogowym, Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602, art. 11, pkt. 4a.

2 http://www.policja.pl/pol/aktualnosci/149998,Nosmy-odblaski-Zapewnia-nam-widocznosc-i-bezpieczenstwo.html

3 Komenda Główna policji – Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki Drogowe w Polsce w 2017 roku, Warszawa 2018, str. 33.

 
0026476d41c85b125d2d8c1d192ebadc57fd94f190c1419cc325857decebd425